Minkälaisen yrityksen kannattaa toteuttaa Facebook-markkinointia?

 

HUOM! Tämä blogikirjoitus ja -video on tuotettu aikana, jolloin tottelimme nimeä LK Media.

Facebook toimii erinomaisena markkinointialustana yritykselle alasta sekä yrityksen koosta riippumatta. Parhaiten Facebook-markkinoinnilla tavoittaa aikuiset (25-65+ vuotiaat). Sisältö ja toteutus määrittelevät markkinointikampanjan menestyksen.

Tarkat kohdentamismahdollisuudet, halpa näkyvyys ja helppo seurattavuus tekevät Facebookista yhden parhaimmista paikoista toteuttaa yrityksen markkinointia. Toimiiko Facebook kuitenkaan sinun alallasi?

Mikä on yrityksesi kohdeyleisö?

Ensimmäinen asia, jonka perusteella markkinointialusta tulisi valita on se, missä kohdeyleisösi viettää aikaa. Onko tuotteesi tai palvelusi suunniteltu nuorisolle, aikuisille vai hieman vanhemmalle väelle?

Iästä riippumatta, sosiaalisen median käyttö on kasvanut viimeisten viiden vuoden aikana tasaisesti.

Nuorten 13-19 vuotiaiden Facebookin käyttö on laskussa. Facebookin sijaan nuoret käyttävät Instagramia, joka nousi Snapchatin ohi niin käyttäjätunnuksissa kuin päivittäisissä käyttäjämäärissäkin. Instagram on myös nuorten mielestä paras alusta vastaan ottaa yritysten brändimainoksia. (Lähde)

Facebook onkin nykypäivänä suurimmaksi osaksi ”vanhemman” väestön (25-65+ vuotiaiden) sosiaalinen media. Ja käyttäjämäärät etenkin yli 50-vuotiaiden keskuudessa ovat vahvassa kasvussa.

Facebookia käyttää Suomessa yli 3,2 miljoonaa henkilöä, joten sieltä löytyy varmasti myös yrityksesi kohdeyleisö!

Uutiset Facebookin käyttäjämäärien romahduksista, sekä huonosta paikasta toteuttaa markkinointia ovat olleet lukijamäärät silmissä kiiluvien toimittajien lietsontaa. Numerot puhuvat edelleen vahvasti Facebookin puolesta markkinointialustana. Kirjoitin aiheesta blogin Facebook on kuollut?! ja suosittelenkin lukemaan sen, jos olet kyseisiin uutisiin uskonut.

Facebook-markkinointia on mahdollista kohdentaa erittäinkin tarkasti mm. kiinnostusten kohteiden, kaupungin, iän, sukupuolen tai verkkokäyttäytymisen mukaan.

Jos aikuiset ovat kohdeyleisösi, on Facebook-markkinointi erittäinkin hyvä valinta markkinointialustaksi!

Millä alalla yrityksesi toimii?

Monesti kuulee, että ei tuo meidän alalla toimi. Jos tuotteesi tai palvelusi kohderyhmä viettää aikaansa Facebookissa, on Facebook hyvä alusta toteuttaa markkinointia yrityksellesi. Facebook kuitenkin rajoittaa mm. aikuisviihde tuotteiden, väärennösten, kiistainalaisten tuotteiden, aseiden, tupakan ja lääkkeiden markkinointia alustallaan. Lista jatkuu, mutta sait varmaan kuvan tuotteista, joita ei Facebookissa voi markkinoida. Valitettavasti tämä saattaa vaikuttaa negatiivisesti esim. käsintehtyjen puukkojen markkinointia.

Menestyksellistä Facebook-markkinointia ovat toteuttaneet rakennusalan yritykset, kauneusalan yritykset, markkinointitoimistot, kirjanpitotoimistot, tapahtumat, ruokakaupat… Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Kyse on enemmänkin toteutuksesta, ei niinkään toimialasta. Yrityksellä on siis mahdollisuus menestyä Facebook-markkinoinnissa alasta riippumatta!

Minkä kokoinen yrityksesi on?

Kuten ei ala, ei yrityksen kokokaan määrittele Facebook-markkinoinnin kannattavuutta. Toteutus pelaa pääosaa menestyksessä tai epäonnistumisessa.

Yrityksen koko saattaa vaikuttaa käytettävissä olevaan markkinointibudjettiin. Onneksi kuitenkin markkinointikampanjoita voidaan suunnitella niin pienemmällä kuin suuremmallakin budjetilla toteutettaviksi. Budjetti onkin hyvä olla kampanjaa suunnitellessa valmiiksi mietittynä.

Minkälaista sisältöä yritykselläsi on?

Facebook-markkinointia on mahdollista toteuttaa teksti-, kuva- ja videomuodossa. Mainosmuoto riippuu erittäin paljon käytettävissä olevasta budjetista. Hyvä on kuitenkin tiedostaa, että hieman suuremmalla budjetilla saattaa olla mahdollista saada huomattavasti suurempi ROI (sijoitetun pääoman tuotto) kuin pienemmällä sijoituksella. Tämä ei kuitenkaan aina pidä paikkaansa vaan toteutuksella on suuri rooli tässäkin.

Suosittelen lukemaan case study -kirjoituksemme, jossa kerroimme avoimesti oman mainoskampanjamme luvuista ja tuloksista. Testasimme eri sisältöjä ja avasimme mikä oli tehokkain sisältömuoto sosiaalisen median markkinoinnissa.

Lue CASE STUDY!

Kuten Case study -kirjoituksessa kävimme läpi, tehokkain sisältömuoto sosiaalisessa mediassa meidän kokemuksen mukaan on kohdeyleisölle suunniteltu video sekä selkeä kuvateksti.

Samaa sisältöä (teksti, kuva ja video) voi käyttää uudelleen, mutta jos tarkoituksena on luoda mahdollisimman tehokasta sisältöä, niin mainoksen tavoite tulisi olla jo sisällön luontivaiheessa kirkkaana mielessä. Oli sisältönä sitten tekstiä, kuva tai video, niin parhaan lopputuloksen saa uniikilla sisällöllä, joka on kohdennettu oikealle kohdeyleisölle.

Toteutamme yrityksille mainoskuvia ja -videoita aina tavoite tarkasti määriteltynä. Sisällön kohdistamme juuri halutulle kohdeyleisölle, jotta kampanja on mahdollisimman tehokas.

Facebook-markkinoinnin palveluistamme voit lukea lisää täältä.

Ilmainen vinkki!

Onko Facebook Pixel tuttu? Jos ei niin nyt viimeistään kannattaa tutustua siihen! Facebookin Pixel on kotisivuille asennettava koodinpätkä, joka mahdollistaa mm. erilaiset uudelleenmarkkinointi kampanjat sekä verkkosivuston vierailijoiden tunnistamisen Facebookissa ja Instagramissa.

Uudelleenmarkkinoinnin kustannukset ovat huomattavasti pienemmät toteutunutta tavoitetta kohden kuin perinteisin keinoin toteutettu markkinointi.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että voit kohdentaa tietyn tuotteesi tai palvelusi mainoksen henkilölle, joka on sivuillasi käynyt kyseisen tuotteen tai palvelun sivuilla asiaa tutkimassa. Näin ollen saat mainostettua tuotetta tai palvelua henkilölle, joka on asiasta varmasti jo jollain tasolla kiinnostunut.

 
Vili Santala
Toimitusjohtaja

Miten
voisimme
olla
avuksi?