Mitä on YouTube-markkinointi?

HUOM! Tämä blogikirjoitus ja -video on tuotettu aikana, jolloin tottelimme nimeä LK Media.

YouTubessa mainostetaan videoilla. Video voidaan sijoittaa klikatun videon alkuun, hakutuloksiin sekä videon keskivaiheille. YouTube-markkinointia hallinnoidaan Google AdWordsissa. YouTube-markkinointi on erittäin tehokasta tarkan kohdentamisen sekä alihinnoitellun näkyvyyden vuoksi.

Tämä blogi käsittelee YouTubea markkinointialustana. Lyhykäisyydessään YouTube on palvelu, johon ladataan videoita. YouTube-markkinointia voi toteuttaa usealla tapaa.

Yritys voi luoda oman kanavan YouTubeen, johon ladataan markkinointivideoita. Tässä blogissa keskitytään siihen, miten yrityksillä on mahdollisuus maksullisesti markkinoida YouTubessa omia mainos- tai markkinointivideoitaan.

Mainoksen sijainti

YouTubessa on kolme pääsijaintia, jossa yritys voi näyttää mainosvideoitaan.

In-Stream

Markkinointivideo lähtee pyörimään ennen valitun videon alkamista, sen aikana tai lopuksi. Katsojalla on mahdollisuus ohittaa mainos 5 sekunnin katselun jälkeen. Jos katsoja ohittaa mainoksen, ei sen näyttämisestä myöskään veloiteta mitään.

Video discovery ads

Markkinointivideon esikatselukuva näytetään hakutoiminnassa tuloksien yläpuolella, sekä katseltavan videon oikealla puolella. Tämä muistuttaa hieman toimintatavaltaan Googlen hakutuloksien mainoksia.

Bumper ads

Markkinointivideo näytetään ennen valitun videon katselua. Tätä maksimissaan 6 sekunnin videota ei voi ohittaa ja veloitus tapahtuu näyttökertojen mukaan.

Näistä kolmesta sijainnista In-Stream on ehdottomasti tehokkain. Tulemme tulevaisuuden blogeissa syventymään eri sijanteihin enemmän ja vertaamaan toteutuneita lukuja eri sijaintien välillä.

Aloittaminen ja hallinnointi

Mainoskampanjan luonti ja hallinnointi tapahtuvat Google AdWordsissa. Mainosvideolle asetetaan päiväbudjetti, jota on kuitenkin mahdollista myöhemmin säätää ylös- tai alaspäin, jos siltä tuntuu.

Google on tunnettu mainoskampanjan mittaamiseen löytyvistä työkaluista, ja samat työkalut ovat käytössä YouTube-markkinoinnissa. Tämän lisäksi YouTube palvelussa on oma Analytiikka palvelu, josta voi tarkastella tehokkuutta. YouTube-markkinoinnin mittaamista käsittelemme myös lisää tulevissa blogeissa.

Yksi suurin syy YouTube-markkinoinnin tehokkuuteen on sen kohdentamismahdollisuudet. Markkinointivideon voi kohdistaa mm. seuraavin kriteerein:

  • Asuinmaa
  • Asuinkaupunki
  • Kieli
  • Käytettävä laite (kännykkä, tabletti, tietokone jne.)
  • Sukupuoli
  • Ikä
  • Tulotaso
  • Kiinnostuksen kohteet

Kohdentamismahdollisuudet ei kuitenkaan jää todellakaan tähän, mutta tämäkin niin laaja asia, että voidaan tästäkin tehdä oma blogikirjoitus. Kohdentamista voi toteuttaa myös strategisesti, vaikka nettisivuillasi käyneille henkilöille (remarketing).

Markkinointivideo

YouTube-markkinoinnissa videon sisällöllä ja laadulla on valtava vaikutus sen tehokkuuteen. Ihmiset tulevat palveluun katsomaan videoita, ja odottavat saavansa jotain oman aikansa arvoista. Tämän takia ei ole suositeltavaa sijoittaa markkinointi euroja videoon, joka on kuvattu kännykällä ”vähän sinne päin” -asenteella. Toki jos on yrityksenne tyyli niin ei siinä sitten mitään. Omasta tyylistä ja brändistä on hyvä pitää kiinni.

YouTube-markkinoinnin hinta

YouTube-markkinoinnin hinta jakautuu kahteen osaan. Videotuotantoon ja sen jakeluun. Videotuotannon kustannukset ovat täysin riippuvaisia toteutuksen laajuudesta. Halvimmillaan videotuotannon saa ulkoistettua muutamalla sadalla eurolla. Jakelun keskimääräinen hinta Suomessa on 0,05€-0,10€ yhtä katselukertaa kohden. Tämä on huomattavasti edullisempi, kuin Google-mainonta. Tarkemman hinta-arvion tai kustannuslaskelman saa ottamalla yhteyttä kokonaisvaltaista YouTube-markkinointia toteuttavaan yritykseen.

YouTube-markkinointi on kanavana markkinoijan unelma. Tehokas, tunteita herättävä ja mitattava. Se tulisi kuitenkin liittää osaksi kokonaisvaltaista markkinointistrategiaa, jotta saavutetaan haluttu lopputulos. Nykyajan markkinoinnin tavoitteena on tunnistaa sama asiakas eri kanavissa, mutta myös olla itse tunnistettava samalle asiakkaalle eri kanavissa.

Katso miksi asiakkaamme tilasi meiltä sovitun työn valmistuttua vielä kaksi mainosvideota lisää!
ASIAKASTARINA: Tunnettavuutta esittelyvideoilla

Jesse Hongisto
Videokuvaus

Miten
voisimme
olla
avuksi?