Tapahtumamarkkinointi sosiaalisessa mediassa

 

HUOM! Tämä blogikirjoitus ja -video on tuotettu aikana, jolloin tottelimme nimeä LK Media.

Tapahtumamarkkinointi sosiaalisessa mediassa

Tapahtumamarkkinoinnin toteutus sosiaalisessa mediassa on erittäin tehokasta alihinnoitellun näkyvyyden sekä tarkkojen kohdentamismahdollisuuksien vuoksi. Tapahtumamarkkinoinnin voi jakaa kolmeen osaan: ennakkomarkkinointi, tapahtuman aikainen markkinointi ja jälkimarkkinointi.

Oli kyseessä sitten messut, seminaari tai vaikka sirkus, sosiaalisen median kanavat (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn ja Snapchat) ovat erittäin tärkeä osa tapahtuman markkinointia. Tapahtumamarkkinointia ei kannata jättää kokonaan sosiaalisen median kanavien varaan, mutta suurimman osan markkinointibudjetista sinne kannattaa osoittaa.

Sosiaalisen median kanavissa toteutettu tapahtumamarkkinointi on erittäin tehokasta. Tehokkuus perustuu tarkkoihin kohdentamismahdollisuuksiin ja alihinnoiteltuun näkyvyyteen. Somessa on mahdollista tehdä erittäin nopeasti korjausliikkeitä kampanjoihin. A/B-testaus onnistuu jo muutamalla kympillä ja näin saadaan luotua mahdollisimman tehokkaita mainoskampanjoita.

Alihinnoiteltu näkyvyys mahdollistaa laajan näkyvyyden kampanjalle, kohdistettuna juuri tapahtuman kohderyhmälle. Kohderyhmä tulisi olla tiedossa jo etukäteen. Kohdennusta tulee tarkentaa tai laajentaa tuloksista riippuen kampanjan edetessä saatujen tulosten perusteella. Tapahtuman tunnettavuus ja brändi kasvavat ja tämä kasvattaa lippumyyntiä.

Ennakkomarkkinointi

Tapahtuman markkinointi on syytä aloittaa hyvissä ajoissa ennen tapahtumaa. Olemme todenneet, että ilmaistapahtumissa markkinointi on hyvä aloittaa n. 1kk ennen tapahtumaa. Jos taas tapahtuma on maksullinen, voi markkinoinnin aloittaa jo huomattavasti aikaisemmin (3-6 kuukautta). Hyvänä muistisääntönä on pitää: Mitä arvokkaampi tapahtuma, sitä aikaisemmin sen markkinointi tulee aloittaa. Tähän on monia syitä, joihin en tässä kirjoituksessa ala sen enempää pureutumaan.

Tapahtuman ennakkomarkkinoinnin tavoite on kasvattaa tunnettavuutta, brändiä sekä saada ihmiset ilmoittautumaan tapahtumaan ja/tai ostamaan liput. Parhaat digitaaliset kanavat tapahtuman ennakkomarkkinointiin riippuvat kohdeyleisöstä.

  • Nuorille suunnattu tapahtumamarkkinointi kannattaa toteuttaa Instagramissa, YouTubessa ja Snapchatissa.
  • Vanhemmille suunnattu tapahtumamarkkinointi on hyvä toteuttaa Facebookissa, Twitterissä ja LinkedInissä (jos kyseessä on ammatillinen tapahtuma).

Tapahtuman ennakkomarkkinoinnissa on tärkeä hyödyntää alan mielipidevaikuttajia. Jos tapahtumassa on puhujia ja/tai esiintyjiä, heidän tuoma markkinointiarvo on korvaamaton!

Mielipidevaikuttajien ja esiintyjien aktiivisuus sosiaalisessa mediassa näkyy kävijämäärissä

Tapahtuman aikana toteutettava markkinointi

Tapahtuman aikana on tärkeä jatkaa markkinointia. Tapahtuman aikaiseen markkinointiin Twitter on kaikkein tehokkain. Monissa suorissa TV-lähetyksissäkin hyödynnetään jo Twitteriä ja aihetunnisteita (#hashtagejä). Näin saadaan nostettua tapahtuman vetovoimaa ja tunnettavuutta vielä tapahtuman aikanakin. Olemme huomanneet, että useamman päivän kestävissä tapahtumissa, tapahtuman aikana toteutettu markkinointi on tuonut lippukassaan euroja ja kävijöitä tuleville päiville.

Tapahtuman ajaksi on hyvä suunnitella oma mainoskampanja, joka pyörii Facebookissa keräten vielä Matti Myöhäsetkin mukaan tapahtumaan.

Twitterin puolella on hyvä pitää fiidi juoksussa. Tapahtumasta tulisi ottaa huomiota herättäviä kuvia (puhujista, näytteilleasettajista, esiintyjistä…) ja ilmoitella aikataulusta sekä tulevasta ohjelmasta.

Jälkimarkkinointi

Viimeinen kävijä on lähtenyt ja hommat ovat vihdoin paketissa! Jos olet markkinoija, tilanne ei ole tämä vaan työt jatkuvat.

Tapahtuman jälkimarkkinointi on erittäin tärkeä osuus kokonaisuutta. Jälkimarkkinoinnin toimet riippuvat paljon käytettävissä olevasta datasta ja työkaluista, mutta alla muutama tehokas markkinoinnin keino:

Tapahtuman jälkeinen kysely

Kysely on helppo tapa kerätä dataa onnistumisista ja kehittämistarpeista. Parhaan tehon takaamiseksi kysely olisi hyvä lähettää 12-16h kuluttua tapahtumasta. Kysely voi olla hyvinkin simppeli, voit pyytää kävijää antamaan arvosanan tapahtuman eri osa-alueista (puhujat, tilat, ruoka, kokonaisuus, parkkeeraus…).

Blogi tai vlogi

Tapahtumasta kirjoitettu blogi on loistava tapa kiittää kävijöitä, sekä parantaa asiakaskokemusta. Kukapa ei tykkäisi fiilistellä jälkikäteen kokemustaan. Blogissa on myös kätevä julkaista kuvia tapahtumasta (GDPR:än rajoissa tietenkin…).

Jos työkalut ja osaaminen riittää, lyhyen vlogin tekeminen ei ole ollenkaan paha idea. Vlogilla näkyy naama ja viesti välittyy paremmin. Vlogin haasteena on kuitenkin kiinnostuksen ylläpito koko videon ajan. Tähän auttaa videopätkät ja kuvat tapahtumasta (GDPR:än rajoissa tietenkin…).

Blogissa voi julkaista myös kävijöiden mietteitä tapahtumasta, sekä osallistuneille suunnattuja tarjouksia. Kirjoituksissa voi jälkikäteen myös syventyä tapahtumassa esiteltyihin yrityksiin, tuotteisiin tai palveluihin.

Aftermovie

Tapahtumasta kun tapahtumasta saa oikealla ammattitaidolla tuotettua näyttävän videon. Videota on hyvä käyttää niin jälkimarkkinoinnissa, kun tulevienkin tapahtumien markkinoinnissa. Faktahan on, että näyttävällä videolla saadaan napattua verkkoselailijan huomio paremmin kuin kuvalla tai tekstillä.

Teimme Naantalin Venemessujen kanssa yhteistyön tapahtumasta aftermovien muodossa.
Lue asiakastarina: TAPAHTUMAVIDEO JA -KUVAUS SAMASSA PAKETISSA

Onko teillä ajatuksena järjestää tapahtumaa tai onko ensimmäiset askeleet jo otettu? Meiltä saat helposti apua tapahtuman markkinoinnissa, oli kyse sitten yksittäisistä osa-alueista tai kokonaisuuksista!

Pistä viestiä alla olevalla kaavakkeella niin lähdetään katsomaan teidän markkinointi tapahtuman arvoiselle tasolle!

Vili Santala
Toimitusjohtaja

Miten
voisimme
olla
avuksi?