Näin kirjoitat Facebook postauksen oikein!

 

HUOM! Tämä blogikirjoitus ja -video on tuotettu aikana, jolloin tottelimme nimeä LK Media.

Tehokkaan Facebook postauksen saat luotua kysymällä kysymyksiä, käyttämällä erikoismerkkejä (# ja @) oikein, käyttämällä oikeanlaisia kuvia sekä antamalla lukijalle arvokasta sisältöä.

Facebook postauksia monesti kirjotellaan sen enempää asiaa miettimättä, tarkoituksen on vain pysyä aktiivisena. Eikä siinä ole suoranaisesti mitään väärää. On kuitenkin tiettyjä keinoja, joilla saa aikaseksi parempaa tulosta. Sitähän yritykset sosiaalisen median markkinoinnilla (toivottavasti) hakevat.

Alla on esitelty neljä keinoa, jolla parannat Facebook postauksien tehoa!

Kysymysten kysyminen

Erittäin helppo askel tehokkaampien postausten luontiin on kysyä kysymys. Kysymyksen muotoilu on tärkeätä, tarkoituksena ei ole kysyä avointa kysymystä, johon kukaan ei jaksa lähteä esseetä kirjoittamaan. Parhaiten toimii kysymykset, johon helppo ja nopea vastata.

Esimerkki vois olla: Kumpi väri on susta parempi? Punainen vai Musta?

# ja @-merkkien käyttö

Facebookin algoritmit rankaisevat # ja @ käyttämisestä. Kyseisten merkkien käyttö on yleistä muissa sosiaalisen median kanavoissa ja Facebook ei halua, että heidän alustalla kyseisiä merkkejä käytetään. Facebook ei myöskään halua, että kirjotetaan yksi postaus ja jaetaan se sama jokaisessa eri kanavassa samanlaisena. Tämä on siis ehdoton EI! Poikkeuksena kuitenkin, jos postauksen tarkoitus on kertoa, vaikka yhteystyöstä tai vastaavasta, jolloin maininta on pakollinen toimenpide.

Kuvan käyttäminen

Kuvan käyttäminen postauksissa kasvattaa reaktioiden määrää selkeästi. HubSpotin tutkimuksen mukaan tykkäysten määrä kasvaa keskimäärin 53% ja kommenttien määrä 104%. Kuvan pitää kuitenkin olla asiaan liittyvä ja originaali. Originaali on kuva, joka ei ole julkisesta kuvapankista, tai Googlesta ladattu. Algoritmit tarkistavat kuvan alkuperän ja palkitsee, jos kuvaa ei löydy muualta verkosta. Kuvia voi hakukoneoptimoida vielä enemmänkin, mutta se on taas oman blogin arvoinen asia.

Anna jotain

Postaukset, jotka oikeasti antavat lukijalleen tietoa, oli se sitten tuotteesta, palvelusta, ongelmasta tai ratkaisusta, pärjäävät selkeästi muita postauksia paremmin. Facebook on täynnä kuvia, videoita ja tekstejä. Jotta sinä ansaitsen asiakkaan huomion, nii sinun pitää olla valmis antamaan jotain myös hänelle. On huomattavasti todennäköisempää, että asiakas viettää enemmän aikaa ja reagoi postaukseen, kun hän oppii jotain uutta, tai saa muulla tavalla vastinetta ajalleen.

Tässä oli neljä ihan konkreettista keinoa Facebook postausten parantamiseksi. Algoritmit muuttuvat jatkuvasti, joten osa keinoista ei välttämättä enää tulevaisuudessa toimi yhtä tehokkaasti, mutta muutosten tullen julkaistaan uusia ajankohtaisia keinoja parantaa Facebook näkyvyyttä postauksilla!

 
Vili Santala
Toimitusjohtaja

Miten
voisimme
olla
avuksi?