Miksi yrityksen YouTube-näkyvyys on tärkeää?

HUOM! Tämä blogikirjoitus ja -video on tuotettu aikana, jolloin tottelimme nimeä LK Media.
YouTube-näkyvyydellä tarkoitetaan yrityksen orgaanista näkyvyyttä YouTube videopalvelussa. YouTubessa on mahdollista löytyä halutuilla hakusanoilla (esimerkiksi ”yritysblogi”). Google omistaa YouTuben ja tämän vuoksi näkyvyys YouTubessa tarkoittaa myös näkyvyyttä Googlessa. Kilpailu on vielä pienempää YouTuben puolella ja tästä syystä nyt on oikea aika panostaa siihen!

Kun puhutaan yrityksen näkyvyydestä verkossa, yleensä puhutaan Google-näkyvyydestä. Tämä johtuu siitä, että Google on selkeästi suosituin hakukone. Tämän lisäksi tekstisisältöä on huomattavasti helpompi tuottaa kuin videosisältöä.

Oletko ikinä miettinyt YouTubea hakukoneena? Tällä hetkellä YouTube on toiseksi suosituin sivusto Suomessa! Sopivasti se sattuu olemaan myös Googlen omistuksessa, joten laadukas sisältö YouTubessa nousee esiin myös Googlen hakutuloksissa. Tässä kirjoituksessa en puhu maksetusta YouTube-näkyvyydestä vaan orgaanisesti saavutettavasta.

Miksi panostaa YouTube-näkyvyyteen?

Kilpailu Google-näkyvyydestä on suurta. Jokainen yritys tahtoo olla ensimmäisten hakutulosten joukossa halutuilla hakusanoilla, tai jos ei tahdo niin pitäisi tahtoa. Tähän pyritään kirjoittamalla laadukasta hakukoneoptimoitua tekstisisältöä aktiivisesti esimerkiksi blogin muodossa. Tämä onkin yksi tehokkaimmista keinoista lisätä verkkosivuston kävijämääriä ja parantaa brändiä.

Pienempi kilpailu

Mites sitten YouTubessa? Kilpailu on huomattavasti pienempää asiapitoisilla hakusanoilla. Kävin läpi hakutermejä, joilla me haluamme olla esillä verkossa. Tein vertailun hakutuloksista Googlen ja YouTuben välillä. Molemmat haut suoritin incognito-tilassa, jotta aikaisempi verkkokäyttäytymiseni ei vaikuttaisi hakutuloksiin.

Hakutermillä ”Yritysblogi” Googlen etusivulla on yksi meidän sivuston hakutulos (välillä antaa kaksi hakutulosta sivuiltamme).

Googlen hakutulokset hakusanalla ”yritysblogi”

YouTuben puolella samalla hakusanalla kaksi ensimmäistä tulosta ovat meidän videoitamme.

YouTuben hakutulokset hakusanalla ”yritysblogi”

Googlen hakutulos:
MIKSI YRITYSBLOGI PARANTAA GOOGLE NÄKYVYYTTÄ?
YouTuben hakutulokset:
Mikä on YRITYSBLOGI?
Miksi yritysblogi parantaa Google näkyvyyttä?

Toistin saman testin hakutermeillä:

  • Mitä on sisältömarkkinointi
  • Facebook tunnusluvut
  • Google näkyvyys
  • Facebook postaus
  • Mainosvideon laatu
  • Markkinointivideo

JOKAISELLA hakutermillä sijoitus YouTubessa oli parempi kuin Googlessa. YouTuben puolella olimme poikkeuksetta ensimmäisiä tai toisia. Googlen puolella vaihtelu oli suurempaa. Yksi hyvä syy panostaa YouTube-näkyvyyteen on siis pienempi kilpailu!

YouTube toimii hakukoneena

YouTube on maailman toiseksi suosituin hakukone heti Googlen jälkeen. Haut YouTubessa kasvavat koko ajan ja kulttuuri on muuttumassa. Jesse kirjoitti tästä hyvän blogin, jonka suosittelen lukemaan: VIDEO VAI KIRJOITUS?. Blogissa pohditaan milloin tulisi tuottaa videosisältöä ja milloin tekstisisältöä.

Yhä useampi menee Googlen sijaan suoraan YouTubeen ja hakee sieltä tietoa (tai viihdettä). Alkuperäinen syy koko tämänkin kirjoituksen kirjoittamiseen heräsi, kun etsin YouTubesta tietoa. Siirryin Googleen vasta, kun en löytänyt haluttua sisältöä YouTuben puolelta.

YouTuben hakutoiminnossa suoritetaan yli kolme miljardia (+ 3 000 000 000) hakua kuukaudessa! USA:ssa YouTube tavoittaa useamman 18-34 vuotiaan kuin yksikään kaapelikanava. Tämä trendi on suuntautumassa kovaa vauhtia myös Suomen maaperälle.

YouTubeen on tuotettava aktiivisesti uutta laadukasta sisältöä. YouTube-näkyvyyteen vaikuttaa monet samat asiat kuin Google-näkyvyyteenkin. Tulevaisuutta ajatellen paras aika aloittaa YouTube-näkyvyyden optimointi on nyt. Koska kilpailu on vielä vähäistä verrattuna hakumääriin tulisi siihen panostaa ennen kuin kaikki muutkin sitä tekee. Sitten alkaa olemaan jo hieman myöhäistä. Tai ei myöhäistä, mutta huomattavasti työläämpää.

Videoiden upottaminen muuhun sisältöön

Kun video on ladattu YouTubeen, sen upottaminen esimerkiksi blogin tueksi on erittäin helppoa! Kuten olet varmaan huomannut meidän blogia lukiessa, että jokaisesta blogikirjoituksesta on myös videoversio. Näin ollen verkkosivuilla kävijä saa itse valita hänelle mieluisimman vaihtoehdon.

YouTubesta saa muutamalla klikkauksella koodin, jonka pistämällä verkkosivuille video tulee näkyviin haluttuun kohtaan. Koodia voi halutessaan muokkailla, mutta monesti se on sellaisenaan täysin riittävä.

YouTube videon saa helposti upotettua vaikka blogin tueksi

Upottamalla aihetta koskevan videon esimerkiksi blogin tueksi tai sosiaaliseen mediaan annat potentiaaliselle asiakkaalle huomattavasti laadukkaamman kuvan toiminnastasi, vaihtoehdon sisällön kuluttamiseen sekä kasvatat näkyvyyttä.

YouTubessa katselijat ovat aktiivisia keskustelijoita ja kommenttikentässä onkin erittäin hyvä keskustella katselijoiden kanssa.

Miten yritykset voivat hyödyntää YouTubea?

Jotta YouTube-näkyvyys olisi mahdollista, tulee yrityksen kanavalla olla sisältöä. Oikeanlaisen sisällön tuottaminen on elinehto orgaaniselle näkyvyydelle. Yritysten tulisikin miettiä seuraavia asioita.

Mikä on videoiden haluttu kohdeyleisö?

Jokaisen yrityksen tulisi tuntea kohdeyleisönsä yhtä hyvin kuin omat taskunsa. Sisällöntuotanto on huomattavasti helpompaa, kun kohdeyleisö on tarkasti tiedossa. Me olemme suunnanneet sisältömme henkilöille, jotka etsivät verkosta markkinointiin liittyvää tietoa. Haluamme jakaa oppimaamme apua tarvitseville. Olemme luoneet ostajapersoonan, jolle me suuntaan kirjoituksemme ja videomme.

Mikä on videoiden tavoite?

YouTube-videoilla voi olla monta eri tarkoitusta. Joidenkin tavoite voi olla myydä tuotteitta, joidenkin tavoite kasvattaa asiantuntija asemaa. Tämän tulisi näkyä videon ulkoasussa, tuotannossa ja sisällössä. Tavoite tulisi pitää kirkkaana mielessä videota luodessa, jotta ei nähdä suurta vaivaa ja lopuksi todeta, että eihän siitä tämmöinen pitänytkään tulla.

Miten videot tuotetaan?

Videoita voidaan tuottaa monella eri tavalla. YouTubessa on mahdollista saavuttaa tavoitteita kännykällä kuvatulla vlogilla tai ammattimaisesti tuotetulla mainosvideolla. Tämä tulisi miettiä tarkkaan etukäteen, että minkälaisen kuvan yrityksestä halutaan antaa ulospäin. Sisällön tuotantotavat voi vaihdella, mutta jonkinmoinen rakenne ja tyyli tässäkin on hyvä ylläpitää. Jos sisältö vaihtelee joka videolla, niin katsojat eivät koskaan tiedä mitä odottaa.

Toivottavasti opit jotain uutta lukemalla tämän kirjoituksen tai ainakin innostuit opiskelemaan lisää aiheesta. Vastaan mieluusti kysymyksiin. Minuun voi ottaa yhteyttä sähköpostilla tai alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

Vili Santala
Toimitusjohtaja

Miten
voisimme
olla
avuksi?